مشاوره و اجرای زیرساخت شبکه

همانطور که می‌دانید، یکی از مهمترین نیازهای یک سازمان یا شرکت، برقراری یک شبکه کارآمد بین رایانه ها و کلاینت هاست. هر سازمان، شرکت یا مجموعه، هدفی مشخص را دنبال می کند و در زمینه ای خاص فعالیت می کند که نیازمند برقراری یک شبکه برای رفع نیازهای ارتباطی و عملیاتی خود است. مشاوره و طراحی بر اساس نیازها و محدودیت های کارفرما کاری است که یک مجموعه حرفه ای فعال در حوزه شبکه، می بایست نسبت به انجام آن اهتمام بورزد تا برقراری آن شبکه برای کارفرما مفید واقع گردد. شرح فعالیت مشاوره ای و طراحی در حوزه شبکه های کامپیوتری بصورت زیر است:
قبل از هر چیز محیطی را که باید برای آن طراحی شبکه انجام شود شناسایی می شود و قبل از هر اقدامی مشخص می شود که قرار است به چه چیزی رسید و به دنبال چه هدفی هستیم. شبکه یک زیر ساخت ارتباطی برای اجرای برنامه های کاربردی است طبعاً نبایستی بدون درک صحیح از یکایک کاربردها، ویژگی ها و نیازهای آن ها هیچ طرحی را پیشنهاد داد. در طراحی شبکه نکات و استاندارد ها مد نظر قرار گرفته و طراحی انجام می شود. برای طراحی شبکه نیاز به دانش و تجربه به صورت همزمان است. آگاهی تئوریک از تکنولوژی شبکه در کنار تجربه عملی از شبکه و شرایط حاکم بر محیط های واقعی به یک طرح واقع گرایانه و قابل پیاده سازی منتهی خواهد شد. تجربه صرف یا دانش بدون تجربه به تنهایی کفایت نمی کند.

یک شبکه کامپیوتری برای این که بتواند به خوبی عمل کرده و خدمت رسانی کند، نیازمند ادوات مختلف سخت افزاری و نرم افزاری است. تهیه و راه اندازی سخت افزارهای شبکه توسط مجموعه ارائه دهنده خدمات شبکه انجام می پذیرد. شبکه از ادوات گوناگونی مانند سرور، سوییچ، روتر و غیره بهره می برد. با در نظر گرفتن ساختار شبکه و کارکرد مجموعه و سازمان تجهیزات مورد نیاز را انتخاب می کنیم. تجهیزات هم می بایست دارای کیفیت لازم بوده و هم هزینه اضافی بر روی دست سازمان نگذارد. در طراحی شبکه با انتخاب تجهیزات بلا استفاده و یا دارای کارکردی بیش از نیاز ما فقط هزینه را افزایش می دهیم.

در ادامه در خصوص محل نصب تجهیزات چند نکته در طراحی شبکه مورد توجه قرار می گیرد. اولین نکته امنیت تجهیزات است. ادوات می بایست دور از دسترس عموم و در محل امنی قرار گیرد. همچنین در جایی نصب شود که از بروز حادثه برای آن جلوگیری شود. مناطقی که امکان آتش سوزی یا نفوذ آب در آن زیاد باشد از جمله اماکن پر خطر به حساب می آید. نکته بعدی نزدیکی به رایزر ها و محل ورود کابل ها است. قرار دادن تجهیزات در محلی که سبب کاهش کابل کشی گردد می تواند هزینه را کاهش دهد.

همچنین استفاده از تجهیزات ایمن و مناسب در بخش پسیو مثل انتخاب رک، سیستم برق رسانی و منبع تغذیه بدون وقفه (UPS)، کابل گذاری، تجهیزات خنک کننده و استانداردسازی کف و سقف اتاق سرور بسیار با اهمیت است.

به راه اندازی سیستم عامل و نرم افزارهای شبکه، خدمات اکتیو شبکه در زمینه اجرای شبکه های کامپیوتری گفته می شود که هدف از این بخش، اجرای پروژه ‌های نرم ‌افزاری و نصب و پیاده‌ سازی سرویس ‌ها و سیستم‌ های شبکه ‌ای است. تمامی اهداف و نیازهای ما از شبکه، در این مراحل برآورده خواهد شد. شرکت آرون در بخش خدمات اکتیو و پسیو شبکه تمامی سرویس‌ هایی که شرکت‌ ها برای پیشبرد هدف های خود نیاز دارند را راه‌‌ اندازی می‌کند. بخشی از این خدمات به شرح زیر است:

  • نصب و پیکربندی سرورهای ویندوزی و لینوکسی

  • راه ‌اندازی شبکه کامپیوتری

  • نصب و راه اندازی ویندوز سرور

  • نصب و پیکربندی سوئیچ‌ها و روترها، میکروتیک و …

  • نصب و راه‌ اندازی سرویس‌ های شبکه بر روی سرورها، مانند: Active Directory ،DHCP ،DNS و …

  • نصب و راه‌ اندازی فایروال‌های نرم افزاری و سخت افزاری ( Kerio Control ، Mikrotik ، UTM و … )

  • نصب و راه ‌اندازی سرویس ‌های مانیتورینگ، کنترل و مدیریت اینترنت و پهنای باند ( کریو کنترل و … )

  • نصب و راه ‌اندازی سیستم‌ های پشتیبان‌ گیری و بک ‌آپ ‌گیری اتوماتیک (Veeam Backup و Backup Exec و … )

  • نصب و راه‌ اندازی سرویس‌ها و نرم افزارهای اتوماسیون اداری

  • نصب و راه ‌اندازی سرویس‌ های مجازی ‌سازی سرور و مجازی‌سازی کلاینت ( Hyper-V ، Vmware ESXi و … )

  • نصب و راه‌اندازی سرویس‌های ارتباطی تحت شبکه ( VOIP ،Microsoft Lync ،Skype for Business و … )

  • نصب و راه‌اندازی نرم افزارهای کاربردی تحت شبکه ( نرم افزارهای حسابداری و اداری و … )

با توجه به نیاز سازمان ها، مجموعه ها و شرکت ها برای انجام تنظیمات مورد نیاز بر اساس نیازمندی ها، شرکت آرون در بخش نرم افزارهای شبکه نیز، خدمات گسترده ای را ارائه می نماید.در شبکه های مختلف و بر اساس سرویس های قابل ارائه در هر شبکه و آن چه که هر سازمانی از شبکه کامپیوتری خود انتظار دارد نیاز به انجام تنظیمات خاص روی کلیه تجهیزات نرم افزاری و رایانه ای شبکه ای وجود دارد. بنا براین هدف از انجام خدمات در این شرکت افزایش راندمان و کارایی شبکه های مشتریان خود می باشد. به طور کلی این شرکت کلیه خدمات نرم افزاری و سخت افزاری در زمینه اجرای شبکه های کامپیوتری را ارائه می نماید.